Först lite bakåtblick och sen blickar vi framåt

En kort summering av 2009 så började jag på 67kg och värdelös kondition i februari där jag blev ifrånkörd av en 60årig motionär en mörk vinterkväll. Jag hade då haft ett uppehåll under hela vintern och var rätt less på cyklingen efter alla skador. Tankarna slingrat sig runt att lägga ner men kom hela tiden fram till att det var för roligt och den formen jag hade var verkligen inte hur jag ville spendera mitt liv.

Jag tog tag i både träningen och kosten men höll träningen till 3 dagar i veckan satsade på intensitet istället. Det gjorde resultat och när Kattegattstouren kom i slutet på april var jag nere på 63kg och konditionen var ganska god. Jag gjorde ett resultat var förvånande bra. Det var de korta och intensiva passen som var roligt och de kändes som de var de som gjorde resultat med. Jag fortsatte genom säsongen och ibland kändes det som jag bara tävlade utan att träna, men visst gick det inte ett och annat pass i veckorna. Resultaten på tävlingarna blev ändå helt ok och det kändes som en lagom nivå. Efter att ha kört Seniorklass första halvan av säsongen och tagit några vinster tog jag steget upp i elitklassen där jag gjorde några resultat som jag var riktigt nöjd med under omständigheterna. Säsongen avslutade jag i september på 58kg, alltså 9 kg lättare.

Nu har jag haft lite avbrott från kosthållning mm mera sedan dess och gått upp till 59,5kg. Onödigt kan tyckas men det är nog en bra break för att orka hålla ut till nästa höst. På fredag som är min födelsedag ska jag upp till Göteborg och göra ett VO2max-test med laktatmätning och ett Wingatetest hos Aktivitus. Kanon att få lite värden att jämföra sig med både nu och i framtiden. Efter testet kommer Mattias på Aktiviuts även att lägga upp ett träningschema till mig som bygger på mina testvärden, målsättningar och ambitioner. Jag har fått lite sneakpeak på andra träningscheman han har gjort vilka jag har stor tilltro till. Blicken är alltså mer riktad mot en elitsatsning till nästa säsong. Viktmålet till säsongsstarten är inställd på 56kg.

Håll kvar era bokmärken hit, jag ska uppdatera bloggen lite oftare nu igen när träning med mera drar igång igen.


Kommentarer
Postat av: Micke

HURRA för mer uppdateringar!

2009-10-21 @ 08:28:52
URL: http://multivitamin.blogg.se/
Postat av: jonas l

jag håller med Micke. Så slipper man bli förvånad när det helt plötsligt är ett nytt inlägg när man kollar här ibland

2009-10-21 @ 22:21:57
URL: http://cerro.dk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0